“…the supraessential Eternity transcends the essences, and likewise the Unity, which is above all intelligence, transcends all understanding. And the inscrutable One remains incomprehensible to all reasoning.”
Pseudo-Denys the Areopagite, The Divine Names
This series presents a selection of works that have been given as an offering: each one in its own way, reintegrates bodies and writings through volumes, ties and viscera that place us in a space of radical otherness. Every altar is a place where something is sacrificed (one’s own unity, a pleasant gift to the gods, memories, a life) for the sake of the encounter with the One. But how is the unknowable invoked? How are unknown powers attracted? Roger Caillois maintained that the sacred is a portentous force whose destiny is unknown: we never know if it will be beneficial or not. Therefore, we cannot name it lightheartedly either. In different traditions there are silences and concealments regarding the names of God: in Judaism he is called Adonay – ‘my lord’, while in Islam he is remembered through his 99 sublime names, which allude to his attributes. But he is never named univocally. Every name encloses, defines contours and establishes boundaries. Barriers that are useless in the face of the uncontainable experience of the sacred.
Following the tradition of apophatic mysticism, SACR’s drawings refer us to a mysterious sense of the sacred, a devout action that does not wait for a reassuring message, but rather dwells and resents uncertainty and restlessness. These works show an artistic practice that has a spiritual purpose, where creation attracts in its movements a magical power through which it is possible to affect the inner and outer worlds.
Every altar implies a space of communion with the transcendent, where communicative procedures are established that do not necessarily embody an explicit message. In these works it is possible to distinguish indecipherable lines and writings that point to a form of concealment. Spells without an apparent meaning that release the obligatory link between what is written and its meaning, summoning multiplicity to a unique encounter. As reminiscences of long-forgotten languages, these asemic writings proclaim the unnameable and enunciate the unspeakable, gravitating towards that which is concealed and withdrawn. These works invite us to behold each one of these gestures, wounded and transferred bodies, gods and unnameable presences, which come to sight in the open space of a sacrificial platform.
Lily Jiménez, Lecturer on religious visual studies, University of Chile
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“…la Eternidad supraesencial trasciende las esencias, e igualmente la Unidad, que está sobre toda inteligencia, trasciende a todo entendimiento. Y el Uno inescrutable queda incomprensible a todo razonamiento.”
Pseudo Dionisio Aeropagita, Los Nombres de Dios
Esta serie presenta una selección de trabajos que han sido entregados como una ofrenda: cada uno a su manera, reintegra cuerpos y escrituras a través de volúmenes, ataduras y vísceras que nos sitúan en un espacio de otredad radical. Todo altar es un lugar donde se sacrifica algo (la unidad propia, un regalo grato a los dioses, recuerdos, una vida) en aras del encuentro con lo Uno. Pero, ¿cómo se invoca lo incognoscible? ¿Cómo se atraen potencias desconocidas? Roger Caillois sostenía que lo sagrado es una fuerza portentosa cuyo destino se desconoce: nunca sabemos si será beneficiosa o no. Por ello, tampoco podemos nombrarla con soltura. En distintas tradiciones existen silencios y ocultamientos respecto de los nombres de Dios: en el judaísmo se le llama Adonay —‘mi señor’, mientras que en el Islam se le rememora a través de sus 99 nombres sublimes, los que aluden a sus atributos. Pero nunca se le nombra de forma unívoca. Todo nombre encierra, define contornos e instituye límites. Barreras que son inútiles ante la experiencia incontenible de lo sagrado.
Siguiendo la tradición de la mística apofática, los dibujos de SACR nos remiten a un sentido misterioso de lo sagrado, una acción devota que no espera un mensaje tranquilizador, sino que habita y se resiente en la incertidumbre y el desasosiego. Estos trabajos dan cuenta de una práctica artística que tiene una finalidad espiritual, donde la creación atrae en sus movimientos una potencia mágica a través de la que es posible afectar los mundos interior y exterior.
Todo altar implica un espacio de comunión con lo trascendente, donde se establecen procedimientos comunicativos que no necesariamente se concretan en un mensaje explícito. En estas obras es posible distinguir trazos y escritos indescifrables que apuntan a una forma de ocultamiento. Grafías sin un significado aparente que liberan la obligada ligadura entre lo escrito y su significado, convocando multiplicidad a un encuentro único. Como reminiscencias de idiomas ignotos, estas escrituras asémicas proclaman lo innombrable y enuncian lo indecible, gravitando hacia aquello que se oculta y se retira. Estas obras invitan a observar en detalle cada uno de estos gestos, cuerpos heridos y transferidos, dioses y presencias innombrables, que se asoman en el espacio abierto de una plataforma sacrificial.
Lily Jiménez, académica Universidad de Chile